auto-karbantartasAz emberek sokat beszélnek a téli autó karbantartásról, ezzel szemben a nyári autó karbantartás legalább olyan fontos. A nyár legalább annyira igénybe veszi a gépjárművet mint a tél. Ha viszont gyakran ellenőrzi gépjárművét, akkor kisebb az esélye, hogy az útközben meghibásodik, és autómentő, autószerelő kell a probléma elhárításához.

Motor hűtőfolyadék-szint

Nyáron a motor épségét kockáztatja, aki nem ellenőrzi a motor hűtőfolyadék szintjét. Akár több százezer forint is megspórolható lenne, ha időben utántöltik a hűtőfolyadékot, és nem forr fel a hűtővíz, kockáztatva esetleg a hengerfejtömítés épségét. Sajnos ha többször előfordul, hogy felforr a hűtővizünk, károsodhat a hengerfej tömítés, amit csak igen költséges (szétszerelés, síkolás, új tömítés, összeszerelés) áron lehet javítani. Ha gyakran túlságosan felmelegszik a víz, érdemes gyanakodni a hűtőventillátorra, hogy bekapcsol-e, és a termosztátot megnézetni. Hűtőfolyadékot hideg motorban nézegetünk, meleg motornál a fedelet levenni balesetveszélyes. Érdemes az utántöltő tartályt bizonyos időközönként utántölteni a megadott jelzésig.

Hűtőventillátor

A hűtőventilátor automatikusan aktiválódik, ha a motor elkezd túlmelegedni. Erre azért van szükség, hogy a hűtőventilátor által keltett légáramlás átfúj a vízhűtő bordáin keresztül, és így lehűl (pl: álló helyzetben) a hűtővíz, ami visszajutva a motorban tud hűtő hatást kifejteni. Ha nem működik a vízhűtő ventillátor, akkor a vízpumpa az egyre forróbb vizet keringeti a rendszerben, ami előbb utóbb fel fog forrni. Egy módja van a ventilátor ellenőrzésének, meleg motornál álló helyzetben adjon gázt, pörgesse a motort fel (az üzemi hőfok elérése után). Ezt Budapesten nagyon könnyű ellenőrizni, egy forró napon bármely dugóban araszolva gyorsan kiderül, hogy működik-e a hűtő ventilátor. Ha esetleg nem működik, akkor elkezd a víz melegedni, ilyenkor ne várjuk meg ameddig felforr, hanem sürgősen vigyük szakemberhez, aki kideríti a hiba okát.

Karosszéria

Nyáron a nagy melegben gyakori látvány, hogy az útkarbantartók lelkesen (vagy kevésbé lelkesen) túrják föl az útburkolatokat, nagy vagy még nagyobb útakadályokat létrehozva ezzel, nem csak Budapest területén. Ennek aztán a folyamatos porfelhőn hívül az is lesz a következménye, hogy a gépjármű karosszériáját kifejezetten ártalmas hatások érik. Az útfelbontások miatt az úttestre került laza törmelék, kövek és kátrány mind káros a karosszériára nézve. A felcsapódó kődarabok a felelősek a karosszérián megjelenő rohadás 90% -áért. A felcsapó törmelékdarabok apró, gombostűfejnyi festéklepattogást okoznak, ahol a nedves időben megjelenik a rozsda. Védekezni ez ellen elég nehézkes, jó tanácsként megemlíthető, hogy ha útjavítást látunk, lassítsunk le, lassan haladjunk a törmeléken, és hagyjunk nagy távolságot az előttünk lévő autóhoz viszonyítva.

Túlmelegedés

Ha megfelelő a hűtőfolyadék szintje, és a ventillátor is működik, attól még előfordulhat, hogy nagy nyári melegben a jármű belseje túlmelegszik, hiszen nem minden autóban van klíma, és városi forgalomban a dugóban nehéz a légmozgást biztosítani. Ilyenkor nem lehet mást tenni, mint az első lehetőségnél félreállni árnyékba, és elfogyasztani valamilyen hideg üdítőt. Ha sokat tartózkodunk a túlmelegedett járműben, az extrém terhelést ró a szervezetünkre, ami nagyon balesetveszélyes.

Gumiabroncsok

gumi-javitoA defektek leggyakoribb oka a nem évszak szerint választott, vagy elöregedett gumiabroncs. A nyári melegben a téli gumiabroncs viselkedése megváltozik, ezzel együtt megváltozik az a mód is ahogyan az autóval közlekedni lehet. A keréknyomás beállításával, és a kerekek vizsgálatával mindenképpen bízzunk meg egy szakembert. A gumis műhelyek kedvező áron bemérik, és javítják a kerekeket, beállítják a referencia értékeket, és a centírozást is megoldják, ami az autó komfortérzetén jelentősen javít.

Figyelmet kell fordítani, a gumi mintázat mélységének az ellenőrzésére, hiszen hiába vagyunk csúcstechnológiával felszerelve belül az autóban, ha az a rész ahol az aszfalthoz kapcsolódunk gyatra, kopott. Az autó négy keréken száguld jelentős sebességgel, ezért ne bagatellizáljuk el a gumik jelentőségét, hiszen sokszor rajtuk áll vagy bukik, hogy időben meg tudunk-e állni…

A jó gumi felhőszakadás esetén is jól tapad, hiszen a mintázat kivezeti a folyadékot a kerék alól és megakadályozza a vízen csúszás jelenségét (aquaplaning).

Akkumulátor

Az akkumulátor fontossága fel sem tűnik egy autósnak, egészen addig ameddig le nem áll az autó egy erdő közepén éjszaka. Ezért nagyon fontos az akkumulátort is ellenőrizetni időközönként, hogy biztosak legyünk benne, hogy jó állapotban van. Az akkumulátort a generátor tölti menet közben, ennek a két dolognak az együttműködésén sok múlik. Ha jó a generátor, és megfelelő azt akkumulátor is, akkor éles erős fénnyel világítanak a lámpáink sötétben is. Ha esetleg azt tapasztaljuk, hogy vibrálni kezdenek a lámpák, és a fordulatszámtól függ a fény erőssége, akkor kezdhetünk aggódni. Az autóelektromossággal is foglalkozó szervizek olcsóbban bevizsgálják az akkumulátort, mintha messziről kellene a gépjárművet autómentővel hazaszállítani..

Kilátás

A szélvédőt nem csak kívül kell lepucolni és zsírtalanítani, hanem belül is. A zsíros koszos szélvédőn éjszaka nagyon nehezen lehet kilátni, ugyanis a kosz és zsír részecskék szétszórják a fényt, és ha szembe jön egy autó csak ragyogást fogunk látni a szélvédőn, mást nem. Ugyanilyen kellemetlen a “nyári napnak alkonyulatánál” jelenség is, ilyenkor a vízszintesen sütő nap fénye teljesen elvakíthatja az embert. Ilyenkor haladéktalanul álljunk félre, és tisztítsuk meg a szélvédőt. Ugyanígy csínján bánjunk a szélvédőn a nano vízlepergető termékekkel, hiszen ezekkel ugyanilyen hatást érhetünk el.

Légkondícionálás

Mindenki, aki állt már kánikulában dugóban, tudja értékelni a légkondícionálót az autóban. Azonban ezek is igényelnek karbantartást, mint az autó más részei. Amit levegőt a légkondícionáló lehűt, mi azt fogjuk beszívni az autóban, ezért a szűrő tisztítása nem elhanyagolható tényező. A klíma gázzal működik, ez a gázt néha után kell tölteni, hogy a hűtés megfelelő erősségű legyen. Ha nem hűt a rendszer, vagy csak gyengén, töltessük utána a rendszert gázzal.

Légszűrő

A légszűrő célja a szennyeződés és a törmelék bejutásának a meggátolása az autóba. Ezt a célt úgy éri el, hogy apró kis lyukakon fennakad a szennyeződés, a levegő viszont beáramlik. Azonban ha sokáig, vagy sok szennyeződés kerül a szűrőbe, akkor azt cserélni kell. Sok autóban vannak már speciális szűrők, pollenszűrő, stb. ezek cseréjét is el kell végezni a megadott időintervallumon belül.

Fék

A fékbetét a féktárcsák és a fékolaj szintjét ellenőriztetni kell, lehetőleg minél gyakrabban, hiszen ezek biztosítják, hogy megálljon az autó, ha megnyomjuk a fékpedált. Kellemetlen érzés, amikor a pedál nyomása közben érezzük, hogy nem minden működik úgy ahogy szokott. A fékbetéteknek van kopási ideje, ezeket célszerű figyelni, és időben kicserélni.

Olajszint

Az olaj a motor “vére” kenés nélkül a motor jóvátehetetlen károkat tud szenvedni. A leggyakoribb motorhiba, ami utána motorcseréhez vezet, amikor megszűnik a kenés a motorban és a hatalmas hő miatt beállnak alkatrészek, megszorul a dugattyú, kiüti a hajtókar a motor oldalát. A motorolaj előírás szerinti cseréjével a motor élettartamát hosszabbítjuk meg. A nívópálcán még a laikusok is jól le tudják ellenőrizni, hogy megfelelő-e az olajszint, hiszen a pálcán megjelölik a minimum és a maximum mennyiséget is.

(Folytatjuk…)