automento-tanacsokAutómentés közben jelentős mennyiségű tapasztalatot gyűjtünk, amelyek hasznosak lehetnek mások számára is, ezekből adunk közre néhányat.

Akinek van autója, az ismeri a hideg, hűvös időszakban elég gyakran megjelenő párásodást. Kicsapódik a nedvesség a szélvédőn, akadályozza a kilátást, nehéz a belső szélvédőket gyorsan és hatékonyan szárazra törölni. A párás ablakok balesetveszélyesek, nem elég azokat csak törölgetni, meg is kell találni a kiváltó okot vagy okokat. Minden havas, esős reggelen, miután beszállunk az autóba, ugyanaz a program: rongyot el, üvegeket belülről áttörölni, mert vastag páraréteg borítja azokat. A téli, őszi és a kora tavaszi szezon kritikus időszak, ilyenkor könnyen nedvesség csapódik le az üvegfelületek belső részén, ami jelentősen rontja a kilátást, ezzel komoly balesetveszély forrást jelentve. De honnan jut be a pára a kabinba?

Először is akkor kerül nedvesség az autóba, amikor beszállunk az átázott kabátunkkal, a nedves vagy hólés bakancsunkkal. Érdemes az autóba való beülés előtt lábunkat összeverni, hogy a rátapadt hó nagy részét kint hagyjuk, valamint a nedvességet felszívó, és megtartó textil lábtér szőnyegeket cseréljük peremes gumitálcákra. Hasonló jelenséget okozhatnak az eltömődött utastéri légbeszívó szellőzőnyílások, valamint az elkoszolódott kabin levegőjét szűrő filter is. Előfordul, hogy az ajtók, vagy a napfénytető körüli kédergumi tömítései elöregedtek, rugalmasságuk már nem az igazi, a nedvesség így könnyen utat talál magának az autó belseje felé. Leggyakrabban egyébként az eltömődött légszűrő a ludas, ezt érdemes 15 000 kilométerenként cserélni, a művelet akár otthon is könnyen kivitelezhető. Autónként eltérő ennek a menete és időigénye, legtöbbször ezt a kesztyűtartó mellé, mögé rejtik el, a kibontás, a csere, és a visszaépítés általában nem több negyed óránál. Az utastéri légszűrők nem drágák, a legtöbb autónál nagyjából 1500-5000 forint közötti kínálatból lehet válogatni. Vásárlásnál érdemes a normál helyet a minimálisan drágább, de hatékonyabb aktívszenes változatot választani, mert ezek hatékonyabban szűrik és semlegesítik a polleneket, egyéb apró szennyeződéseket.

Néhány tipp az autó párátlanításához:

Tegyen a balesetveszélyes párásodás ellen: évente többször törölje át az autó üvegfelületeinek belső felét ablaktisztító folyadékkal. A zsíros, nikotinos, koszos ablakon ugyanis könnyebben megragad a pára.

Az utastéri légszűrő csere szükséges. 15 000 kilométerenként cserélni kell az utastéri légszűrőbetétet. Egy eltömődött koszos filteren csak kevés levegő képes átjutni, így a párátlanítás hatástalan lesz.

Szellőzőrendszer: Fontos, hogy a szellőzőrendszer működési irányát a megfelelő állásba kapcsoljuk. Párás frontrész esetén a leghatékonyabb, ha a szellőzést a szélvédőre állítjuk, a hőfokot és a befújás intenzitását feltekerjük, a klímát pedig bekapcsoljuk.

Páragyűjtő szivacs: Praktikus a szárító szivacsot az autóba tartani, mely speciális nedvességmegkötő granulátumot tartalmaz, és az autó kabin levegőjéből képes összegyűjteni a párát. Olcsó trükk, hogy egy zoknival és granulátumos macskaalommal magunk is készíthetünk hasonlót.

Az autó motortere: Ha a kabin továbbra is párásodik, akkor nyissuk fel a motorháztetőt és takarítsuk ki a szélvédő alatti területet. A felgyülemlett ágak, falevelek könnyen eltömíthetik a levegőbeszívó nyílásokat. A tisztításhoz jól jön egy porszívó.

Vízelvezetés: Az autó motorterében és az ajtókban lévő vízelvezető nyílások is eldugulhatnak, a nedvesség megreked az érintett szakaszokban, ami idővel rozsdásodáshoz is vezethet. Egy hajlékony drótra tekerjünk vékony rongyot, ezzel töröljük át a zugokat. Jó segítség lehet a flakonos sűrített levegő is amellyel nagy nyomással fújhatunk ki rejtett üregeket, és vízelvezető lyukakat. A sűrített levegő nagyobb műszaki üzletekben kapható.