Mindannyian megtanultuk még általános iskola alatt, hogy az anyag nem vész el, csak átalakul. A szabály érvényes az energiára is, legyen az mozgási-, vagy hőenergia. A nyugalomban lévő testek csak megfelelően nagy, külső erő hatására mozdulnak meg. De nem csak a megmozduláshoz kell energia, hanem a mozgásban lévő tárgyak, testek lefékezése és megállítása során a jelen lévő energia is utat keres magának. A mozgási energia egyenesen aránylik a sebesség négyzetéhez és a tömeghez. Amikor balesetet szenvedünk, semmiképp sem járunk jól, ha a karosszéria helyett a testünknek kell megbirkózni a berobbanó energiával.

biztonsag-az-autoban

Számos tényről és tévhitről olvashatunk az interneten mindenütt, de nem szabad mindent elhinni. Rengeteg kérdés merülhet fel a közlekedés során a biztonság tekintetében. Feltehetjük-e lábunkat a műszerfalra? Biztonságosabb a gyermekülés a kisgyermekek számára, mint ölben tartani őket? Megfojthat-e a biztonsági öv? A hátsó ülésen szükséges bekötnünk magunkat?

Közúti baleset során a legjobb esélyünk elkerülni a sérüléseket és a tragédiát akkor van, ha betartjuk az alábbi szabályokat. A felelőtlenség és az apátia nagyon komoly árat követelhet, csökkentsük minimálisra a baj bekövetkeztének lehetőségét. Sajnos teljesen nem tudjuk megszüntetni a rizikót, viszont apróságokkal is sokat javíthatunk esélyeinken. Kétségtelenül a legfontosabb: MINDIG kössük be magunkat, a gyermeküléseket is előírásnak megfelelően rögzítsük (és minden egyéb dolgot, amit rögzíteni kell, pl.: állathordozót)! Hazánkban a biztonsági öv használata kötelező, szokjuk meg a mozdulatot és automatikusan kössük be magunkat, figyelmeztessük a hanyagabb, velünk együtt utazó személyeket az öv használatára!

Az autóban ülve testünk átveszi a haladási sebességet, hirtelen fékezéskor/ütközéskor a fékező erő a mozgó test, jelen esetben az autó minden apró darabjára hat a tehetetlenség törvénye miatt. Ez az erő hat ránk, a gyermekülésre, a telepakolt csomagtartó tartalmára. Igen, a hátsó ülésen is kell használni minden esetben a biztonsági övet!
Nagy erejű ütközésnél, ha nem köti be magát a hátsó ülésen helyet foglaló utas, két kimenetele lehet a dolognak. Kirepül a járműből, vagy az előtte lévő, első ülésnek nagy erővel nekivágódik, amivel az előtte ülő személyt még nagyobb erőhatásnak teszi ki, belepréseli az illetőt a kirobbanó légzsákba és a műszerfalba. A kirepülő utasok túlélési esélyei riasztóan alacsonyak, a baleseti statisztikák számadatai szerint mindössze 25%-uk éli túl a balesetet.

Sokan nem tudják, de az egyik alapvető, baleseti kimenetelt befolyásoló tényező az üléshelyzet. A legkevésbé sem mindegy hogy ülünk a járműben. Az autó belső elemének neve műszerfal… semmiképp sem lábtartó! Szigorú a hangnem, de egy kisebb koccanás során is komoly fájdalmakat élnek azok át, akik a műszerfalon pihentetik lábukat. Ezek a sérülések könnyen maradandóak is lehetnek. Nagy ütközéseknél a légzsák a térdünket faltörő kossá teszi, aminek útjában az arcunk áll. Elképzelni is rémes, milyen borzalom lehet ennek a következménye. A vezető melletti oldalon a légzsák a műszerfal borítása alatt van telepítve, ami kirobbanva úgy töri a csontokat, mint a ropit. Nem túlzás azt mondani, hogy garantált a comb- és/vagy bokatörés, ha pedig az arcunkba csapódik térdünk, szenvedhetünk orr-, járom-, csípő, medencecsonttörést, eltörhetnek bordáink, ami átszúrhatja a tüdőt, sérülhet a mellkas, a legveszélyesebb pedig az agysérülés. Lábunkat a műszerfalra ne tegyük, ne húzzuk magunk alá és ne tegyük keresztbe! Ellenkező esetben egész életünket végigkísérő sérüléseket szerezhetünk, pedig az adott balesetet sokkal kisebb sérülésekkel is megúszhattunk volna.

Városi legenda, hogy megfojthat-e a biztonsági öv? Nem, ez sajnos előfordulhat, de csakis akkor, ha nem rendeltetésszerűen használjuk. Akkor veszélyes az öv, ha teljesen hátradöntött üléssel utazunk. Ütközéskor a testünk a becsapódás irányába hirtelen tovább haladna, ekkor az övben könnyen felakadhat testünk. Gerincvelő- és/vagy belső szervi károsodás, amputáció lehet a karambol vége, sose utazzunk hátradöntött üléssel! Utazás közben lábunkat tartsuk a padlón párhuzamosan, az ülést ne döntsük hátra és mindenki legyen bekötve! Tartsuk be a biztonsági szabályokat és előírásokat, hogy minél kisebb sérülés esélyével kelljen csak szembe nézni! Ha már kényelmetlen a póz, inkább tartsunk egy pihenőt, nyújtózzunk, mozgassuk át testünket! A sofőrnek is jót fog tenni a pihenés.

Gyermekünk a legnagyobb biztonságban a gyermekülésben van, amennyiben testi adottságihoz mérten annak használata még szükséges. Ha már elég magas a gyermek, váltsunk ülésmagasítóra! Jelentős veszélynek tesszük ki a kicsiket az út közben ölben tartva. 50 km/h-nál nagyjából akkora erőnek vagyunk kitéve, mintha a 3. emeletről zuhannánk ki. Karambol közbe 2 tonna erőt kéne elbírnunk, hogy a gyermeket az ölünkben tudjuk tartani, ő pedig nem képes megtartani magát. Mindemellett, ha mi sem vagyunk bekötve, ez a végzetes erőhatás könnyen a kisgyerek parányi testére vetülne az előttünk lévő ülés vagy a kirobbanó légzsák közvetítésével.

Az integrált gyermekbiztonsági rendszerek közé tartoznak a hagyományos gyermekülések, melyeket az autó belső terébe az ülés saját hevedereivel rögzítenek. Ezek fel vannak szerelve biztonsági csattal, beállító eszközzel, biztonságosságot fokozható tartozékokkal, némely modellnél kiegészítő székkel és/vagy ütközésvédelemmel. A gyermek ülésbe rögzítésére hevederek és hajlékony elemek szolgálnak. A másik csoport a nem integrált, részleges rendszer, ilyenek például az ülésmagasítók, amik a felnőtt utasok biztonságát szolgáló biztonsági övvel kombinálva képeznek teljes gyermekbiztonsági rendszert. A megfelelő magasító kiválasztásánál a gyermek magassága és testtömege a döntő tényező.

Főleg veterán autóknál találkozhatunk azzal a ritka kivétellel, amikor nem kötelező a gyermekülés, mivel ezekben a járművekben a biztonsági gyermekülés rögzítésére nincs lehetőség. Az ilyen járművekben is utazhat gyermek, de csak a hátsó ülésen és 3. életévének betöltését követően. Ha gyermekünket így nem érezzük biztonságba, még ebben az esetben is beépíthető az ISOFIX rendszerű gyermekülés. Viszont ha a biztonsági öv gyári rögzítésére van rögzítő pont, akkor az övet kötelező beszerelni, így magától értetendően kötelező a gyermekülés is. Elhagyható a gyermekülés a menetrend szerinti és nem menetrend szerinti buszokon, amennyiben az álló utasok szállítására is alkalmas, a taxi hátsó ülésén, továbbá ha a gyermek orvosi felmentéssel nem ültethető biztonsági ülésbe. A mentőautóban és rendvédelmi szervek járműveiben történő gyermekszállításnál is elhagyató a gyermekülés alkalmazása.

Kapcsolódó bejegyzések

  • Új autómentőÚj autómentő Új autómentő járművet állított szolgálatba cégünk Budapesten. Szeretnénk minél jobb minőségben nyújtani az autómentés és autószállítás szolgáltatásainkat amelyhez elengedhetetlen egy […]
  • Autómentős tanácsokAutómentős tanácsok Autómentés közben jelentős mennyiségű tapasztalatot gyűjtünk, amelyek hasznosak lehetnek mások számára is, ezekből adunk közre néhányat. Akinek van autója, az ismeri a hideg, hűvös […]
  • Műszaki hiba eseténMűszaki hiba esetén Autóutak, autópályák Az autómentés során potenciálisan a legveszélyesebb utak, amelyeken műszaki hiba elő szokott fordulni. Mivel a segítség kérés itt a legnehezebb, a körülmények itt a […]
  • Autóakkumulátor téli karbantartása tudnivalók és tippekAutóakkumulátor téli karbantartása tudnivalók és tippek Autómentőként sokszor hívnak működésképtelen járműhöz, amit autószerelő műhelybe kell szállítani, hogy a szükséges hiba feltárásokat és javításokat elvégezzék. Az  autóakkumulátor probléma […]
  • A fékek karbantartása a járművönA fékek karbantartása a járművön Az autómentések során gyakran találkozunk kisebb - nagyobb balesetet szenvedett járművel. A balesetek, ráfutások jelentős részét a nem megfelelő állapotban lévő fékek okozzák. […]
  • Fáradtan vezetni?Fáradtan vezetni? Sokunkkal megtörtént már , hogy egy nehéz és hosszú nap végezetével autóba kell ülni, hogy sok száz kilométert vezessünk. Az éberségi szintünk ebben az esetben a megfelelő szint alá kerül […]

Címke: , ,