Nagyon sok ebben a témában a fellelhető információkban a tévedés. Az első ülésen is utazhat gyermek, de ennek is megvan a maga rendje. Menetiránynak háttal rögzített gyermekülésben csak akkor lehet kiskorút szállítani, ha az ülésnél nincs, vagy üzemen kívül van helyezve a légzsák. Hagyományos gyerekülésben bármilyen testmagasságú és súlyú gyerek utazhat.Ha a csemete már magasabb 150 cm-nél, kiegészítő ülés sem szükséges, de minden esetre az a legbiztonságosabb, ha a gyereke a hátsó ülésen foglal helyet az utazás során. Ha a gyermek hátul utazik, akkor 135 cm felett sem kötelező az ülésmagasító azzal a feltétellel, hogy a gyermek testmagasságához igazodva az öv biztonságosan rögzíthető, nem vágja a gyerek nyakát és vállmagasságban helyezkedik el. Ha ez nem sikerül, akkor kell a magasító.Felmerül a kérdés, mi a teendő azoknál a felnőtteknél, akik nem érik el a 150 cm-es testmagasságot? Erre vonatkozóan nincs jelen a szabályozásban külön rendelet, de az ilyen személyeknek mindenképp oda kell figyelni a biztonsági öv magasságának beállítására, ha erre van lehetőség az adott járműben.
Számolható-e két gyerek egy személynek az utastérben?
Lehetséges, amennyiben az ülések helyfoglalása kisebb, mint egy átlagos felnőtté és természetesen az ülések rögzítése is megoldott. Ez nem nagyon jellemző, ritkán találkozhatunk ilyen esettel.
Melyik lesz a jó ülés?
Válasszunk olyan gyerekülést, ami a gyerek testi adottságaink a legjobban megfelel és maximálisan kielégíti az összes biztonsági előírással szembeállított kívánalmat. A leggyakoribb modell az ECE-R 44-es szabvány követelményeihez igazodó ülés, ezzel a besorolással rendelkező termékek „E” tanúsítvánnyal rendelkeznek. Ez igaz az ECE-R 129-es besorolású gyerekülésekre is, melyet a gyerek magassága szerint osztályoznak, még az ECE-R 44-es osztályozása a gyerek testsúlyától függ.
ECE-R 44:
- 0: 10kg-ig használható gyermekhordozó,
- 0+: akár 13 kg-ig használható hordozó jellegű,
- I-es kategória: 9-18 kg testsúlyú gyereknek való, saját övvel felszerelt,
- II-es kategória: az autó biztonsági övével rögzítendő, háttámlás, nagyobb ülés. Az I-es és II kategóriában vannak ISOFIX-es modellek, ezek jellemzően biztonságosabbak
- III-as kategória: ülésmagasítók, ezek már inkább kiegészítők, 36 kilós gyerek is használhatja.
Léteznek olyan biztonsági ülések, melyek több kategória jellemzőivel bírnak. Legfőbb előnyük, hogy méretre állíthatóak, alakíthatóak, így gazdaságos megoldást nyújtanak. A maximálisan univerzális ülések viszont a négy évszakos abroncsokhoz hasonlóan kompromisszumot követelnek. Védelmi hatásfokuk elmarad az egyes kategóriába tartozó ülések biztonsági mechanizmusaitól.
A gyerekülés kiválasztása előtt informálódjunk a kinézett termék teszteredményeiről és ne felejtsük el, hogy nem egy bírság elkerülése miatt vesszük meg az ülést, hanem gyermekünk utazás alatti maximális biztonságának támogatására, ne ezen akarjunk spórolni! A közúti baleseteket a legtapasztaltabb, széles körű tudással rendelkező sofőrök sem tudják biztonságos vezetési technikájukkal elkerülni. Tegyünk meg mindet önmagunk és utastársaink védelme érdekében!