Mire érdemes figyelni a külföldi autóvásárlásnál? Az importálás sokszor csábító, de azért tartsuk nyitva a szemünket! A külföldi járművek előélete nehezen ellenőrizhető, a járulékos, főként javítási- és alakítási kiadásokat követőn pedig igencsak deficitesre sikeredhet az ügylet.
Az utóbbi években a külföldi használt autók árelőnye mérséklődött a külföldi piac fellendülése és a kelet-európai vásárlók növekvő megjelenése miatt, csökkent a gazdaságosan importálható autók száma. A jelentős hazai ügymeneti és követelményrendszeri változtatásokból eredő kiadások és a vételár végösszege jelentősen eltérhet egy belföldi vásárlás végösszegétől.
Rendszám, törzskönyv, műszaki
A hazai használt autó hirdető felületek több mint hét százaléka olyan autókat kínál, amik itthon nem regisztráltak, nincsenek megfelelő okmányaik.
A szerződés előtt tisztázni kell, hogy kötelező-e a műszaki vizsga, kit terhel a törzskönyv, a forgalmi és a rendszám jelentős ügyintézési költsége, majd ezeket a szerződésben rögzíteni is kell. Az Unión kívülről behozott autóknál intézni kell az egyedi forgalomba helyezési engedélyt is.
Regisztrációs adó
A tetszetősebb ár miatt a hirdetésekből ki szokták hagyni a regisztrációs adót, ami több százezres tétel is lehet a jármű életkorától, emissziós besorolásától és hengerűrtartalmától függően. Ennek pontos kiszámolására az interneten több helyen is találhatunk kalkulátort. Tartsuk szem előtt, hogy a kedvezőbb vételárú, Euro 4-es besorolású motor regisztrációs adója akár négyszer magasabb is lehet a hasonló korú és méretű Euro 5-ös motoréhoz képest. 2014-től vagyonszerzési illeték fizetendő a külföldi autóvásárlás esetén, ami az életkori sávtól és a teljesítménytől függően 40-50 ezer Ft között alakul.
Hazaszállítási költség
Ha úgy látjuk, hogy a kiszemelt autó 200-300 ezer Ft többletköltség mellett is jó üzlet, akkor érdemes a járművel foglalkozni. Ha például Németországból akarjuk önmagunk hazahozni az autót, 60-80 ezer Ft összeggel kalkulálhatunk, odafele egy, visszafele két autó üzemanyag- és autópálya díját kell számolni.
„Bianco” előélet, avagy tudhatunk-e bármi biztosat a jármű korábbi műszaki adataival kapcsolatban?
A hazai autók aktuális kilométer-óraállását a Belügyminisztériumban regisztrálják 2012 januárjától minden tulajdonos váltásnál, mára a legtöbb autó legalább két kilométer adattal rendelkezik a hazai adatbázisban.
Bár a kilométeróra machinálása büntetendő, még mai napig is bevett gyakorlat nem csak hazánkban, így a külföldről behozott autónál kockázatosabb, hogy számlálót már befolyásolták, mivel az importált autóknál zsákbamacska az jármű előélete. Az alábbi linken lehet online lekérdezni a nyilvántartásban szereplő autók adatait ügyfélkapus hozzáféréssel, adatszolgáltatási díj ellenében:
http://www.nyilvantarto.hu/gepjarmuadat-lekerdezo/
Amire mindenképp figyeljünk:
Szerviz adatok lekérése, ha lehetséges
Amennyiben az importálandó autó márkaszervizben volt karbantartva (, ha flotta-autóként üzemelt a jármű korábban), a szerviztől lekérhetjük néhány perc alatt a kívánt adatokat, de ha az eladó vonakodik, az információt visszatartja, azonnal szüntessük be a tárgyalást.
Szervizkönyv validitásának ellenőrzése
A gyanakvás ebben az esetben célravezető lehet. Amennyiben úgy látjuk, hogy azonos tintával, azonos kézírással, több évre datálható eltéréssel vannak a bejegyzések a szervizkönyvben, valószínűsíthető, hogy okunk van a valódiság kétségbevonására.
Tüzetes átvizsgálás
Felelőtlenség úgy szerződést kötni, hogy az autó állapotát nem ellenőrzi szakember.
Egyes használt autó hirdető oldalon rendelkezésre áll olyan praktikus opció, ahol a hirdetett autóhoz földrajzilag legközelebb eső állapotfelméréssel és eredetiségvizsgálattal foglalkozó szervizek elérhetőségeit egy kattintással lehívhatjuk.
Amennyiben személyesen megyünk külföldre autóvásárlás céljából, viszont nincsen műszaki ismeretünk, vigyünk magunkkal olyan embert, akinek szakmai megítélése megbízható.
A garancia szempontjából fontos figyelni arra, hogy az adásvételi szerződésben eladóként ki van megnevezve. Ha a kereskedésben nem a kereskedő cég, hanem egy korábbi tulajdonos a megjelölt eladó, az autó garanciája probléma esetén szinte semmit sem ér.
Amennyiben belemegyünk egy inkorrekt szerződésbe, később ráfizethetünk a vételre. Ne elégedjünk meg azzal, hogy a nevükre szóló forgalmi engedélyt tarthatjuk a kezünkben.
Sajnos túlságosan gyakori probléma, hogy csak a helyszínen derül fény a jármű hibáira, hiányosságaira és eltitkolt sérüléseire, amit az inkorrekt eladók ki is használnak, ugyanis a vásárló sokszor észszerűtlen kompromisszumokra hajlamos a befektetett idő és pénz miatt, ami az utazással járt. Sose induljunk útnak kizárólag egy autó miatt, tervezzük be több autó megtekintését.