Az autómentések során gyakran találkozunk kisebb – nagyobb balesetet szenvedett járművel. A balesetek, ráfutások jelentős részét a nem megfelelő állapotban lévő fékek okozzák. Potenciálisan a fékek a jármű legfontosabb alkatrésze. A nem megfelelő állapotú fékek nem csak a saját, hanem a közlekedés többi részvevőjét is súlyosan veszélyezteti. Biztosítani kell, hogy a fékek megfelelően reagáljanak, ha rálépnek a fékpedálra, és meg kell, hogy állítsák a járművet simán és hatékonyan. A megfelelő fék dinamikusan fékezi az autót, annak függvényében, hogy a fékpedált mekkora erővel nyomja a sofőr, és a fékhatás éppen csak addig tart ameddig a fékpedál be van nyomva, a fékpedál felengedésével egy időben a fékhatásnak is meg kell szűnnie.
A fékeknek megbízhatónak kell lenniük, ezért a fékek ellenőrzését bizonyos időközönként szakemberrel el kell végeztetni. A fék az autóban egy komplex rendszer, a pedál nyomóerejét olaj közvetíti olajcsöveken keresztül a fékbetétek, féktárcsák felé. Léteznek különböző fékrásegítő, és fékezés szabályozó rendszerek, amelyek segítségével növelhető a fékerő, és elkerülhető a kerekek fékezés következtében történő megcsúszása.
A fékeket össze kell hangolni, hogy egyforma erővel történjen a fékezés az összes keréknél, ezáltal elkerülhető a gépjármű fékezés közbeni irányváltoztatása. Ha nincs megfelelően beszabályozva a fékrendszer, vagy nem egyformán kopnak a fékbetétek, akkor fékezés közben a jármű valamelyik irányba el fog húzni. A fékhatás, és a fékezés közben fellépő erők szabályozására fejlesztették ki az ABS rendszert, amelyik fékezés közben fejti ki hatását. Az ABS rendszerek miatt újra meg kell tanulni a megfelelő fékezést, már nem alkalmazható a pumpálós módszer ugyanis az ABS segít a megfelelő optimális fékhatás elérésében. Az ABS az esetek többségében csökkenti a fékutat és vészfékezés közben továbbra is irányítható marad az autó a forgó kerekek miatt. Az ABS segít elkerülni a veszélyes megcsúszást (például: aquaplaning) amikor a kerék felugrik a csúszó anyag tetejére, és azon siklik. Ilyenkor az ABS rendszer tizedmásodpercre engedi a kereket gördülni, ezáltal megszünteti a csúszást és segít visszanyerni a fékerőt.
A legmodernebb rendszerekben külön szenzorok és jeladók figyelik a fék alkatrészeinek a működését, és jelzik ha a fékbetét veszélyesen elkopott. Ilyenkor a rendszer hibaüzenetet küld, a hibaüzenet csak a megfelelő alkatrész cseréjével kapcsolható ki. Ha nincs jeladónk a járműben, akkor az eltelt idő, illetve a megtett kilométer függvényében következtethetünk a fékrendszer állapotára, és a csere esedékességének az időpontjára.
Érdemes a kéziféket is ellenőriztetni évente, hiszen az is nagyon fontos szerepet tölt be a járműben. Igaz ugyan, hogy a kézifék a forgalomban nem vesz részt, azonban megállás után a kézifék segítségével tudjuk megakadályozni, hogy távollétünkben a jármű magától elinduljon. Rossz, nem működő kézifék esetén a jármű bármikor elindulhat az akár kis lejtésű úton is, és egyre gyorsulva beláthatatlan károkat tud okozni.
A fékrendszerben a főbb hibaforrások az olaj, a vezérlés és a fékbetétek és tárcsáknál vannak. A fékolaj elöregedésével a fékfolyadék forráspontja csökken, mivel megköti a levegő nedvesség-tartamát. A vártnál alacsonyabb forráspont pedig vészfékezésnél a fékhatás gyengülésével vagy megszűnésével járhat.
Jelek amelyek fékproblémára engednek következtetni
Általában vannak jelei a kezdődő fékproblémáknak.
- Ha úgy érezzük, hogy nem lassul az autó megfelelően, hiába tapossuk a féket,
- késik a fékhatás a fékpedál benyomását követően
- nagyon hirtelen fékez az autó a fékpedál benyomását követően
- rángatva fékez a jármű
- a fékezés alatt valamelyik irányba elhúz a jármű
- a kézifék nagyon fent fog, vagy a kézifék kar teljes behúzása után is mozog az autó.
Ha ilyen jeleket tapasztalunk, azonnal javasolt a szerelő felkeresése a további bajok megelőzése céljából.
Sajnos a fék pont egy olyan összetevő az autón, amelyiknél pontosan akkor vesszük észre, ha valami nincs rendben, amikor a legnagyobb szükség volna rá. Ezért a jármű fékrendszerének karbantartása létfontosságú. Érdemes legalább az évszakos gumicserék alkalmával átnézetni a fékeket is.