A mobiltelefonálás és a vezetés nem összeegyeztethető. Az lenne a legjobb, ha senki nem telefonálna vezetés közben. Azonban előfordulhat főleg annál aki útközben is dolgozni kényszerül, hogy fogadni illetve indítani kell hívást a mobiltelefonról. Hogyan lehet ezt veszélymentesen megtenni?
Mobiltelefon-tények
Négyszer nagyobb a valószínűsége hogy balesetet okoz ha vezetés közben mobiltelefont használ. A beszélgetés a telefonon egy jól ismert figyelemelterelés, főleg ha kézzel fogja a telefont. Ilyenkor a vezetési képességek nagymértékben csökkennek, jelentősen elvonja a figyelmet, megnő a reakcióidő, vészhelyzetben pedig nem tud olyan gyorsan reagálni a sofőr mint kellene, mivel foglalt a keze… Ezért tiltja a kresz a mobiltelefonálást vezetés közben.
A mobiltelefon használatánál közel 50%-al lassabban reagál a sofőr, mintha csak az utat és a forgalmat figyelné. A mobiltelefonálás önmagában veszélyes, mivel ilyenkor a sofőr a telefonálóra figyel elsősorban és nem a vezetésre, illetve a válaszon vagy a feltett kérdésen gondolkodik, nem pedig a forgalmi helyzetet elemzi.
Hogy ne kelljen a mobiltelefont kézben tartani vezetés közben, a telefonálásra többféle segédeszközt is kitaláltak. Az egyik ilyen a kihangosítás. Ilyenkor úgy halljuk a telefonálót mintha a kocsiban ülne. A sofőr két keze szabad, illetve csak akkor kell a telefonhoz nyúlnia amikor fogadja a hívást. A másik ilyen eszköz a bluetooth füles. Ezt össze kell párosítani a telefonnal, majd a fülbe kell dugni. Hívás esetén a sofőr megnyom egy gombot a fülhallgatón és ezzel fogadja a hívást.
Azonban a mai napig láthatunk olyan sofőröket akik lelkiismeret furdalás nélkül a fülükhöz tartott telefonon beszélgetnek, közben vezetnek is. Néha ezek a sofőrök fel is tartják a forgalmat indokolatlanul, mivel érzik, hogy nem tudnak az útra figyelni ezért lassítanak..
Mi minősül vezetésnek?
Vezetésnek a „gépjármű használata közúton” minősül. Ez magában foglalja azt is, ha a dugóban araszolunk, vagy a lámpánál kell megállni. Ha ilyenkor telefonálunk, akkor is megbüntethetnek bennünket, hiszen a forgalom részei vagyunk, és a telefonálással veszélyeztethetjük a forgalom többi résztvevőjét. Közúton akkor telefonálhatunk legálisan, ha félreállunk a járművel telefonálás közben és leállítjuk a motort.
Ugyanez a helyzet az sms olvasásával és küldésével, illetve elmondható, hogy sms-ezni, sms-t olvasni illetve ezekre válaszolni sokkal veszélyesebb mint telefonálni. A mobiltelefonra való lenézés, olvasás, felnézés még rövid szöveg esetén is nagyon sok idő, ez pedig mozgó jármű esetén 50-100méter távolság. Rendkívül balesetveszélyes cselekmény, ezért tilos a szöveges üzenetek fogadása illetve küldése. Ha valaki balesetet okoz mobiltelefonálás közben, és ez kiderül, akkor a biztosító sem fogja a kárt kifizetni.
Fontos tudnivalók:
- Ne használjon mobiltelefont vezetés közben.
- Ne fogadjon és küldjön szöveges üzeneteket vezetés közben.
- Ne hívjon olyan személyt akiről tudja, hogy valószínűleg vezet, és ne küldjön neki szöveges üzenetet, mert bajba sodorhatja.
- Ha a telefon kialszik, csipog, vagy hangot ad,m ne figyeljen rá. Ilyenkor álljon meg a lehető leghamarabb biztonságos helyen, (parkoló, benzinkút) és ott nézze rá a telefonra, illetve akár telefonálhat, vagy szöveges üzenetet is küldhet.
A telefonálás közben a reakcióidő a sokszorosára nőhet, ezért vezetés közben telefonálni balesetveszélyes. Ha mégis telefonál, vagy sms-ezik vezetés közben, akkor ártatlan emberek életét veszélyezteti.